pátek 16. května 2014

Jáhly Jáhly JÁHLIČKY, JááHElNííK



Z jahel se dá připravit výtečná kaše nebo se dají použít jako chutná příloha k slaným pokrmům, ale můžeme z nich udělat také delikátní dezert. Jáhelník patří mezi mé oblíbené zdravé dobroty, vždy se těším, jak si ukrojím kousek na snídani. Je to taková česká klasika, která rozhodně neomrzí, ba naopak. Recept si člověk může obměňovat dle svých chutí, či přístupných surovin ve spížce:-) Uvádím níže základní recept na jáhelník, ale taky jeho obměnu, kterou jsem právě zkoušela:-) Dobrou chuť!



RECEPT:

S
tandardně vycházím z tohoto receptu:
Používám dortovou formu 20cm
Ingredience:
- 250 g jahel
- 0,5 litr mléka
- Špetka soli
- 5 lžic medu rozpuštěného
- 4 vejce (žloutky, bílky zvlášť)
- 5 jablek ( menších)
- Rozinky
- Sušené švestky
- Skořice
- Ořechy – dle chuti
- Popřípadě ještě cukr na doslazení  Trochu jsem dala i na jablka. 

Postup: 
Jáhly 2 -3 krát spaříme horkou vodou! ( ať nejsou hořké) Poté je uvaříme v mléce se špetkou soli na hustou kaši, kt necháme vychladit. Med se žloutky smíchám a zamíchám do jahel. Z bílků udělám sníh a přimíchám k jáhlám opatrně. Jablka si nastrouháme/ nakrájíme na malé kostičky.
Dno dortovky vyložím pečicím papírem a okraje můžeme vymazat máslem a vysypat. Vykydneme půl směsi do dortovky, na to jablka, posypeme skořicí dle chuti přidáme rozinky, švestky.Zalejeme zbylou hmotou. Na povrch ořechy rozsekat. Pekla jsem cca 40 na 170 stupnu. Přikryla jsem jahelník alobalem, jelikož mi pak chytaly ořechy. 

Moje dnešní obměna 
- Vycházím z uvedeného receptu, akorát jsem si udělala ala linecký tenký korpus, který jsem vymačkala do formy a lehce zvýšila okraje. Pak jsem ho upekla 15 min na 180 a nechala zchladnout. Na spod jsem dala vrstvu „domácích“povidel ( jelikož jsem neměla po ruce povidla, ale pytlík sušených švestek, tak jsem je namočila do vody, poté rozvařila, rozmačkala vidličkou a namazala na korpus ) Jablíčka jsem si nakrájela na malé kostičky, a rozvařila s trochou vody a posypala skořící . ( tou jsem nešetřila) Jablíčka jsem pak ještě trošku rozšťouchala a dala na povidla a přidala pár rozinek. Zbytek už zalit jáhlovou směsí nahoře – Drobenka 

Korpus: 
- 130 g špaldové mouky
- 60 g másla
- 50 g cukru
- Špetka soli
- Trocha kefíru, či acidofilního mléka, mléka aby to drželo u sebe
- Máslo jsem rozpustila a pak vše smíchala a postupně vymačkávala do formy

Drobenka: 
80 g jemně namletých vloček, 20g kokos, 40 g třtiny, 40 nasekaných ořechů ( použila jsem lískové) a máslo, či kokosový olej, tak aby vznikla drobenka Posypat a šup péct.











Žádné komentáře:

Okomentovat